Co bychom měli vědět před nákupem vozu

20.10.2011 16:33

https://www.sdruzeni-sova.cz/         Laická kontrola: Je opravdu vozidlo, které stojí před vámi tím, které popisuje jeho technický průkaz? Nejedná se ve skutečnosti o jiné vozidlo? - S pozměněnými identifikátory, které mohlo být v minulosti odcizené? Provedeme vás jednoduchým návodem, jak si ojeté vozidlo před koupí zkontrolovat. 

1) Kontrola základních identifikátorů vozidla

    Podle identifikátorů poznáte zda kupujete vůz s parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu, a zda opravdu kupujete vozidlo, které je v něm uvedeno. Může se totiž stát, že koupíte vozidlo dovezené ze zahraničí jako havarované, ze kterého byly použity doklady, vyříznuta část plechu s vyraženým VIN a identifikačními štítky. Tyto byly následně umístěny do vozidla odcizeného např. v Česku. Auto tak bylo přihlášeno na doklady ze zahraničí a vy v podstatě kupujete kradené vozidlo. 

2) Kontrola roku výroby

    Skutečný rok výroby lze v případě pochybností určit z kódů, které najdete např. na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru, nádobkách provozních kapalin atd. 

3) Bezpečností pásy

    Označení data výroby bezpečnostního pásu může mít různé formy (od přímého natištění data až po jednoduché zakodování do řady čísel). Najdete ho na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být natištěny na látce či vyraženy do plastového štítku. 

4) VIN

    Nejdůležitějším (rodným) číslem automobilu je kód VIN. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kod VIN najdete většinou vyražený v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče, tzv. klobouk), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli není pozměněn, neodborně přeražen, nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém je VIN vyražen. 

5) VIN pod čelním sklem

    Všechny automobily ho sice nemají, ale vyskytuje se stále častěji. Jeho výměna a sfalšování jsou náročné a nákladné. Pokud na voze je, určitě jej zkontrolujte. 

6) Typový štítek

    Nejčastěji ho najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Opět zkontrolujte všechny údaje a porovnejte s TP. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že s vozidlem není něco v pořádku (původ, předchozí havárie). Pakliže štítek chybí, registrační místo takový vůz nemusí přihlásit. 

7) Typ a výrobní číslo motoru

    Oba údaje najdete vyražené na bloku motoru. Porovnejte je s TP. V něm musí být povinně uveden pouze typ motoru (platí pro TP vydané od 1.7.2001., do této doby se v TP uvádělo i výrobní číslo motoru). Pokud můžete, zkontrolujte i výrobní číslo motoru. Opět zaměřte na to, jestli s vyraženými číslicemi někdo nemanipuloval nebo není-li uvedená razná plocha čísla motoru. Je-li číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo nese razná plocha stopy úprav, automobil nekupujte.                 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Prověřte si vozidlo v systému AUTOTRACER,který je přístupný na webové adrese: www.zkontrolujsiauto.cz

    AUTOTRACER je dostupný každému uživateli internetu a pomocí zadání VIN vozidla si můžete zkontrolovat vozidlo v těchto dvou kategoriích. 

1) Kontrola identifikátorů - zde se vám zobrazí podrobný textový a obrazový návod, jak danou značku a model vozidla podrobně zkontrolovat. Obsahuje např. detailní fotky ražby VIN, umístění VIN ve vozidle, zákaznické, typové nebo výrobní štítky a další důležité informace. 

2) Výpis z historie vozidla - zobrazíte si výpis, který obsahuje záznamy v těchto kategoriích: rok výroby, technický popis, záznamy a fotografie z dokumentování a prověřování původu nebo původnosti identifikátorů vozidla, kontroly odcizení v ČR a SR, kontroly leasingu, servisní záznamy, časový vývoj stavu tachometru. 

 

 

KONTROLA TECHNICKÉHO STAVU

    CO ZJISTÍTE POUHÝM OKEM? 

Nejprve zkuste najít výrobní štítky nebo samolepky se servisními údaji (např. počet najetých km při poslední výměně oleje). Nalezené údaje porovnejte se servisní knížkou a současným stavem tachometru. Při prohlídce se pak zaměřte na: 

- barvu a odstín laku. Kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie. 

- sledujte stopy broušení tmelících a kytovacích hmot pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí, dolíčky, dívejte se po hranách na laku v ohybech a v okolí těsnících ukončovacích lišt, např. u dveří, oken, na blatnících. 

- prohlídněte okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování. 

- důvodem oprav a přelakování části karoserie může být často i koroze - pozor na všechny odloupávající se a drolící se části laku nebo výskyt puchýřků, zejména v namáhaných a spodních částech karoserie. 

- porovnejte velikost spár mezi jednotlivými částmi karoserie - díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké. 

- zkontrolujte, zda lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie, není poškozen. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to výměně nebo opravě daného dílu. 

    ORIGINÁLNÍ SPOJE A TMELENÍ KAROSERIE

    Zkontrolujte spoje (sváry), které jsou při výrobě v továrně překryty plastovým tmelem. Chrání karoserii před zatékáním vody a vnikáním nečistot. Po opravě je většinou není možné uvést do původního stavu, tmel je hrbolatý, nepravidelný a často je proveden z jiného materiálu. 

    Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděl na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu. Pokračujte na všech částech vozu. Kontrolujte obě strany zároveň a vzájemně je porovnávejte. Spoje jsou strojové, proto by mělo být vše symetrické. 

    INTERIÉR

    Zkontrolujte stav čalounění, míru poškození sedaček (prosezení, skvrny, případné propálení aj.). 

    Zkontrolujte opotřebení volantu, pedálů, spojky, brzdy a řadící páky - při 50 000 najetých km by rozhodně neměly být příliš opotřebovány. Musí být vidět struktura povrchového materiálu. Při více než 250 000 km bývá znatelné poškozen potah řadící páky. Pedály jsou zcela ošlapány. Podle míry opotřebení můžete zhruba odhadnout počet skutečně najetných kilometrů. 

    INTERIÉR - ZNÁMKY ZATOPENÍ

    Nahlédněte pozorně pod plastové části v interiéru, zda neobjevíte zbytky písku nebo bahna. Rozeberte čalounění ve dveřích, podívejte se pod prahové lišty, koberce i sedačky. 

    Podívejte se pod přístrojovou desku. Její kontrola bývá často opomíjena. Právě pod ní však mohou zůstat stopy po zatopení. 

    Přičichněte k čalounění, zda necítíte zápach bahna, dívejte se po skvrnách na sedačkách. 

    Působením vody povolí izolace, která pak začíná oxidovat. Často pak nefungují elektricky ovládané části vozu. 

    ELEKTRICKÉ SOUČÁSTI

    Pečlivě kontrolujte i základní věci, např. jestli svítí všechna světla, a to včetně brzdových a směrových. Elektrické ovládání okének musí být plynulé a bez rušivých zvuků. Klimatizaci vyzkoušejte i za jízdy, nejen s nastartovaným motorem na místě. 

    PNEUMATIKY A NÁPRAVY

    Zkontrolujte přední i zadní nápravy - jakýkoliv atypický odklon kol je podezřelý. V důsledku toho se nesprávně sjíždějí pneumatiky, což ohrožuje bezpečnost. 

    EXTRA TIP! - právě nesouměrně sjeté pneumatiky nám napoví, že může být závada na sbíhavosti kol, tlumičích, pérování či nápravách (vůz po vážné havárii). 

    NEMĚL VŮZ AIRBAGY?

    Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Ty by měly postupně zhasínat (vč. kontrolky airbagu). Pokud zhasnou všechny najednou, příp. kontrolka airbagu současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je kontrolka přepojena na jinou (trik soukromých dovozců) a airbag je nefukční. Vůz tedy pravděpodobně havaroval. Další znaky:

- kryt airbagu musí sedět přesně (na stranách stejné mezery, střed při zmáčknutí pevný), neměl by chybět nápis airbag nebo airbag-srs a logo automobilky. 

    MOTOR

    U motoru zjistíte mnohé už pouhým pohledem. V kombinaci s testovací jízdou byste měli být schopni prověřit, zda je vše v pořádku. 

    Opět se podívejte na sváry a šrouby v motorovém prostoru, zda nebylo auto bouráno. 

    Ještě za studena otevřete nádobku s vodou a podívejte se zespoda na její víčko. Když je na něm emulze, znamená to, že olej prosakuje do vody nebo že je špatné těsnění pod hlavou.

    Motor by měl být čistý a suchý bez viditelného prosakování oleje.

    Naskočit by měl napoprvé. Soustřeďte se na jeho chod. Nechte ho běžet na volnoběh a poslouchejte, zda se neozývají neobvyklé zvuky (klepání, škubání). Motor by měl držet stejnou hladinu otáček bez znatelného kolísání.

    Sundejte víčko olejové krytky a otočte ho. Když je na ní emulze, znamená to, že do oleje teče voda nebo olej nebyl řádně měněn. Když je krytka cítit benzinem, znamená to, že mechanická pumpa propouští benzin.

    Po 15 min. jízdy vyzkoušejte metodu mechanikova semaforu.

ČERNÁ                MODRÁ                BÍLÁ

Motor - výfukový kouř

    Použijte metodu ČERNÁ - MODRÁ - BÍLÁ. Podle barvy kouře, který vychází z motoru po zahřátí, poznáte leccos i bez měřících přístrojů.

    Modrý kouř - pístní kroužky propouštějí olej do válce nebo netěsní ventily. Motor je silně opotřebovaný.

    Černý kouř ( u dieselu) - motor je pravděpodobně velmi opotřebovaný nebo má špatně seřízené čerpadlo.

    Bílý kouř - do spalovacího prostoru uniká voda z chladícího systému. Může být špatné těsnění pod hlavou motoru nebo prasklá hlava motoru.